Martin Petersen: " Vær klar over, hvad din hovedperson virkelig vil."

2017-10-25

Martin Petersen er forfatteren bag flere romaner til børn og unge som fx 'Ilden i ryggen', der handler om den 12-årige Klaus, der er på flugt under 2. verdenskrig. Læs herunder, hvad Martin Petersen siger om det at være forfatter.

Hvornår startede du med at skrive?

Som voksen, da jeg var omkring 30 (i 1980), startede jeg med at skrive digte og sangtekster.

Hvordan var din vej til at få udgivet din første bog?

Jeg havde sendt digte til forskellige tidsskrifter, bl.a. Hvedekorn. Og noveller til nogle nordiske litt.-tidskrifter, Express, var der et der hed. Jeg fik også en novelle trykt i Politiken Søndag, der bragte noveller dengang, sidst i 80'erne. Jeg havde så sendt digte til forskellige forlag inden et meget lille, nystartet forlag tog en flok digte der blev til digtsamlingen "Gennemblæst". Min første prosabog var en læse-let børnebog som jeg blev opfordret til at skrive til forlaget CDR. (Tror de havde set en af min noveller ...)

Hvis du i dag kunne give dig selv et råd dengang, inden du fik udgivet din første bog, hvad skulle det så være?

At lade andre læse éns ting kritisk. Det gjorde jeg nu også dengang.

Hvad er dit bedste skrivetips?

Skriv hver dag.
Vær klar over hvad din hovedperson virkelig vel. Også selvom hovedpersonen ikke selv er klar over det.

Har du en god skriveøvelse?

Find en eller anden genstand, stor eller lille - beskriv den med så mange sanser som muligt, og lad det udvikle sig til en historie med mindst 2 personer.

Hvis du skulle give en forfatterspirer et godt råd med på vejen, hvad skulle det så være?

Skriv meget. Læs meget. Find nogen der har lyst til at læse dine ting, og vær klar til at læse andres ting. Giv ærlig (men sød) kritik!

Skriveliv - For alle der elsker at skrive
Drevet af Webnode
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang