Jesper Wung-Sung: "Glem alt om, hvad andre mener."

2017-10-23

Jesper Wung-Sung er forfatteren bag flere bøger og novellesamlinger til både børn, unge og voksne. Måske du kender ham for hans bog "En-to-tre-NU!", der blev filmatiseret i 2016? Han fortæller herunder noget af hans vej til den eftertragtede titel 'udgiven forfatter', men også sit bedste råd til nye forfatterspirer. 

Hvornår startede du med at skrive?

Jeg begyndte så småt i gymnasiet. Da jeg gik i folkeskolen, ville jeg helst ingenting lave. Men det kan man jo ikke gøre hele livet, altså lave ingenting. Da det gik op for mig (midt i gymnasietiden), fik jeg en eksistentiel krise. Kriser kommer man ud af ved at snakke. Den snak førte jeg gennem litteraturen, først ved at læse, siden ved at skrive. Og så havde jeg fundet noget at lave.

Hvordan var din vej til at få udgivet din første bog?

Jeg var en af de heldige. Jeg sendte mine noveller ind til det rigtige forlag på det rigtige tidspunkt. Jeg var klar, og det var mine noveller også. Det var i 1997. Jeg afleverede 12 korte noveller og blev bedt om at skrive nogle flere. Jeg skrev 11 mere, kasserede 3, og endte altså på 20 noveller, og det som blev min debut To ryk og en aflevering (Samleren 1998). Et råd: Send derfor ikke hovedløst ind til samtlige forlag, Tjek i stedet de bøger, du selv kan lide. Hvilket forlag er de udgivet på? Så er der større sandsynlighed for, at man rammer nogen, der kan lide ens tekster.

Hvis du i dag kunne give sig selv et råd dengang, inden du fik udgivet din første bog, hvad skulle det så være?

Glem alt om, hvad andre mener. Tænk i stedet for på, hvilken forfatter du vil være om tyve år.

Hvad er dit bedste skrivetip?

Alle forfattere går i stå eller har problemer med et afsnit eller kapitel. Hvis jeg går i stå, ved jeg, at det handler om, at jeg mangler en viden om og indsigt i min hovedperson eller bog, som gør, at jeg ikke kan komme videre ganske enkelt, fordi det jeg skriver ikke er dybt og troværdigt nok. Min løsning er at lade denne del ligge og skrive videre i den overbevisning, at jeg senere i romanen får den viden om personen eller scenen, som gør, at jeg kan gå tilbage og rette. På denne måde bliver mine bøger til gennem mange gennemskrivninger, hvor jeg hver gang bliver klogere på bogen og personerne og kan skære historien til så skarpt og præcist som muligt.

En god skriveøvelse?

Tag en af dine yndlingsforfattere og efterlign vedkommendes skrivestil, mens du beskriver en helt almindelig dag i dit liv.

Hvis du skulle give nye forfatterspirer et godt råd med på vejen, hvad skulle det så være?

Læs! Læs! Læs! Det er kun ved at læse mange bøger, at man selv kan blive en god forfatter.

Skriveliv - For alle der elsker at skrive
Drevet af Webnode
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang